joi, 13 octombrie 2011

Nesemnificativule!

Prima data cand am auzit ideea exprimata asta de clar, cum ca viata ta este ca un rucsac, iar relatiile din jurul tau reprezinta cea mai mare greutate in rucsac, a fost filmul Up in the air (http://www.imdb.com/title/tt1193138/). Subscriu!

Semnificatie
Ma gandeam zilele astea la toate relatiile mele, si incercam sa vad cate sunt semnificative pentru mine. Reciproc - incercam sa ma gandesc pentru cati oameni sunt eu o "relatie semnificativa". Prin semnificativ inteleg importanta, care dainuie oarecum in timp, si, care daca s-ar termina la un moment dat ar exista o nefericire pentru altcineva.

Omul cauta semnificatie iar o mare parte din semnificatia asta vine din parerea altora, din ce zic altii despre el, ce cred despre el si cat de importanta este parerea lor. Daca ma opreste un taximetrist pe strada si imi zice "sunt mandru de tine, Dane" (nu ca ar avea motiv sa faca asta), sau daca parintii mei mi-ar zice asta nu este la fel.

Dar noi?
Asadar -ca sa ajung oarecum la miezul acestui gand despre semnificatie -  cate relatii semnificative avem? Simplu - ai zice - pai...si cand incepi sa numeri efectiv din 20 de relatii pe care le iei in calcul ramai cu cateva. Putine in orice caz.

Gandindu-ma la viata mea imi dau seama ca in ultima vreme relatii semnificative s-au transformat pentru mine in relatii nesemnificative. Unele - intentionat, altele - neintentionat. Ma intreb daca reciproca este valabila, adica daca eu am devenit o relatie nesemnificativa pentru cineva.

Cum devii sau cum "esti devenit" semnificativ sau nesemnificativ?
Un raspuns posibil este timpul(durata) - petrecti timp cu o persoana => devine semnificativa. Reduci timpul petrecut cu persoana => devine nesemnificativa.
Dar nu este doar atat. Mai este si intentia. Desigur ca este posibil sa petreci 8 ore pe zi cu seful tau si sa nu fie nici pe departe o persoana semnificativa.
Dar nu doar atat. Mai lipseste motivatia (interesul). De ce?
Poate se mai poate adauga si experienta.

Cred ca folosind aceste 4 repere poti raspunde cum devii sau "esti devenit" semnificativ (nesemnificativ). Cred ca omul nu poate sa traiasca singur, are nevoie de altii, si cred ca asta aduce mari beneficii, dar si probleme. Din cate am observat  relatiile semnificative s-au cladit puternic in mijlocul unor probleme, dar in mod ciudat nu problemele mele, in care am fost ajutat de altii, ci problemele altora. Acolo unde eu am ajutat, sau cel putin in probleme comune.
Ma pot gandi la cel putin 10 oameni pe care i-am transformat din relatii semnificative, importante,reale si pozitive -  folosind cele 4 repere de mai sus (posibil si altele in plus)- in relatii nesemnificative. Unele au ramas totusi semnificative, dar cu conotatie negativa. ....

De data asta nu am o concluzie
d

25 de comentarii:

Raluca spunea...

Tocmai concluzia o asteptam...

Anonim spunea...

De curand, cineva imi propunea sa ne mai vedem ca sa ne mai dregem relatia. Gandindu-ma la ce raspuns sa-I dau, mi-am dat seama ca nu imi mai doresc asta, pentru ca unele lucruri, neglijate la timpul lor, sunt greu sau aproape imposibil de redobandit.
Recunosc ca si eu m-am alienat, poate voit, si nu ma mai implic mai mult decat trebuie.

La ce te referi cand spui ” relatii semnificative, dar cu conotatie negativa”? Ca sa stiu unde m-as putea incadra…:))

Anonim spunea...

Interesant... De ce oare relatiile sunt atat de fragile???? Si cu ce te-ar mai ajuta sa stii ca o relatie pe care tu ai transformat-o in mod voit (sau pe care nu o mai consideri importanta) s-a terminat trist, sau celalt a suferit? Oare o relatie importanta nu ar trebui sa se termine cu tristete pentru ambele persoane?
Te-ar ajuta cu ceva ca sa ti se spuna ca ai reprezentat ceva important in viata cuiva, si ca ajutorul tau a fost apreciat, chiar daca acest mesaj vine de la o persoana nesemnificativa pentru tine in momentul in care ti-ar spune-o?

:) un cititor nesemnat (care nu se semneaza) si/sau neinsemnat :)

Dan Babu spunea...

@anonim 1: cred ca daca intr-o relatie incepi sa bagi "trebuie" inseamna ca de fapt nu vrei sa suni, sa ma o vezi pe o persoana... dar... na... trebuie.
In general ii suni pe prieteni, apropiati, oameni semnificativi in viata ta nu pentru ca trebuie.

Acum - tot ce scrie in post nu am citit intr-o carte sau ceva de genul. M-am gandit eu.

"Relatii semnificative negative" - adica relatii care te macina, sunt importante tocmai pentru ca iti fac rau.

P.S. zi si tu un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim. Te rog.
Dan

Dan Babu spunea...

@ Raluca

astept concluzia de la voi

D

Dan Babu spunea...

@ cititoru' nesemnat (care nu se semneaza) si/sau neinsemnat

Dupa o prima citire imi dau seama ca nu am inteles bine ce ma intrebi. Am mai citit odata.

Habar nu am de ce relatiile sunt fragile, dar sunt, asa e.
Celelalte intrebari sunt grele... o sa le mai citesc odata.(oftez).

Nu ma ajuta in niciun fel o relatie terminata. Relatia - ca si notiune organica, reala ar trebui sa continue, nu sa se termine. E ceva nasol cand se termina si nu mai ajuta nimic...

Sunt obosit in seara asta, am cules mere azi si a nins. Dar mai bine las ce am scris si revin cand sunt mai lucid si pot sa gandesc mai bine...

Tu ai raspuns la propriile tale intrebari?

Anonim spunea...

Eu am ceva raspunsuri la intrebarile mele. Nu le-am pus pe "hartie" ca sa le vad concretizate si sa imi dau seama daca am cu adevarat raspunsuri sau nu.
Oricum, mi-am facut o oarecare idee din ce ai raspuns.

Mersi.

Noapte buna!

cititorul nesemnat

sc spunea...

"Unele au ramas totusi semnificative, dar cu conotatie negativa" ...

sc spunea...

dar tu ai ramas semnificativ

Anonim spunea...

Cand oamenii dispar dintr-o relatie uneori asta e dorinta lor. Si adesea trebuie lasati in pace, poate apar ei cand doresc. De unii oameni insa imi e dor, un dor ca o durere in inima, dor de prietenia noastra. Unii nu o sa stie niciodata cat de dor imi e de ei pentru ca mi-e nu stiu cum sa le spun ce simt eu, poate ca ei nu isi mai doresc sa stie de mine sau nu m-ar crede. Fata de unii am gresit si imi e rusine…

un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)

Dan Babu spunea...

Salutare dragi cititori si cititoarnitze. Unii sunteti fideli si apreciz asta, altii infideli si apreciez si asta.
Am fost unavailablu zilele astea pentru ca am cules, transportat, ridicat, presat, pasteurizat, ambalat, transportat suc de mere. M-am murdarit, am fost lipicios, am pierdut, planificat bine-rau. Si toata munca multa a fost frumoasa, si a produs suc de mere. E bun, e asa de bun.

Acum - revenind...
Conducand masina si ascultand muzica uneori m-am cufundat in ganduri despre semificatie, despre relatii...

@Cititor nesemnat - am ramas dator cu inca o bucata de raspuns, dar tot nu-l am. Rumeg inca.

@sc: te salut, bine ai venit. Iar daca erai vechi bine erai...
Relatii semnificative cu conotatii negative... adica relatii care te macina, sunt importante tocmai pentru ca iti fac rau.
Nu stiu ce e mai rau: sa ai doar relatii nesemnificative, sau doar relatii semnificative negative?
- al doilea comentariu al tau nu l-am inteles. Ce ai vrut sa spui?

@un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)
Ai scris foarte frumos.
"...De unii oameni insa imi e dor, un dor ca o durere in inima, dor de prietenia noastra. Unii nu o sa stie niciodata cat de dor imi e de ei pentru ca mi-e nu stiu cum sa le spun ce simt eu, poate ca ei nu isi mai doresc sa stie de mine sau nu m-ar crede. Fata de unii am gresit si imi e rusine…" - asa e, asa e. Chiar azi ma gandeam la aceste lucruri in masina in drum catre Sighisoara. Asa m-am simtit si eu azi...
Dar cu un lucru nu sunt de acord - ai zis ca oamenii care vor sa iasa dintr-o relatie trebuie laasti in pace - eu cred ca au un motiv pentru dorinta lor, dar cred ca un prieten bun nu te lasa sa iesi, sa fugi. Un om care tine la tine(in orice fel de relatie) cred ca ar trebui sa nu te lase mai ales atunci cand e foarte greu... dar adesea exact asta se petrece.

Oricum - foarte fain comentariul tau. Ma regasesc destul de mult.
Ma intreb cine esti? (cum fac de altfel cu toti care scriu...)

Noapte buna, si ... relatii semnificative si frumoase
Dan

Anonim spunea...

Nu sunt SC, dar ceea ce am inteles eu din comentariul lui SC este ca tu esti o persoana semnificativa - atat pentru cei care inca se mai bucura de o relatie semnificativa, cat si pentru cei care au ajuns relatie nesemnificativa. :)

Noapte buna!!!

Anonim spunea...

Da,"nimic nu e mai greu decat un sac de regrete".
Suntem oameni care stim ce lipseste fiecarei relatii in parte, stim ce le-ar face frumoase dar suntem trecatori grabiti, superficiali, singuratici, care fug de tot ce e prea social. Ce ne impiedica sa trimitem vorba unui om cu care n-am mai vorbit de prea multa vreme, omului acesta care face parte din lumea noastra? Pentru ca e clar ca altfel e specie pe cale de disparitie...

un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)

Anonim spunea...

Si cum sa procedam cu aducerea in inimi a celor exclusi, inapoi in dragostea noastra?

Anonim spunea...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TLbi4ecZ8Wo#!

Dan Babu spunea...

@ last anonim
Copilul care alearga catre mare: am fost la mare zilele astea. De 3 ori. Este dezolant de frumos, fara miscare, fara oameni, doar vant si nisip pe o strada.
Da cantecu' tot nu l-am inteles, si nici de ce Tudor Chirila s-a tuns asa de urat...

@penultimu anonim
Ma gandesc la un ghid de re-includere in inimile noastre a celor pe care noi i-am exclus.
Da chiar asa: cum procedezi?

Dan

Anonim spunea...

In copilarie traiam fericirea fara sa ne dam seama de ea, fara sa o cautam, eram liberi de constrangerile unui regat. Azi o cautam si parca nu o gasim... asta am inteles eu din cantec. Iar Tudor isi canta bine povestea incat n-am sesizat ca s-a tuns urat.

Anonim spunea...

"Ma gandesc la un ghid de re-includere in inimile noastre a celor pe care noi i-am exclus.
Da chiar asa: cum procedezi?"

Eu am aflat ca iertarea este un Dar(nu o pot produce eu), un dar pe care-l primesc de Sus sau de la altii si pe care trebuie sa-l ofer si eu. Deci, scoatem din memoria inimii amintirile neplacute, pastrandu-le numai pe cele placute, care sigur sunt multe, si aducem astfel corabia pierduta inapoi pe cursul ei. Sper sa fie molipsitoare atitudinea asta pentru celalalt cu care candva am avut o legatura puternica si poate devenim din nou strans legati unul cu altul. Poate fi o cale pentru una dintre situatii...


@un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)

Dan Babu spunea...

Confuzia de pe blog e si mai mare. In ultimul comentariu
"@ un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)" - inseamna ca cineva i-a rapuns lui "un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)"
"@" = catre, sau raspund lui...
Deci nu stiu cine a scris...

Apoi draga "un nume inventat, o litera, o floare, o cifra, dar nu anonim :)" Numele tau e prea lung! Baga si tu o porecla ceva....

Anyway - pentru cine a scris ultimul comnetariu: cred ca presupunerea ta este una de o naivitate pozitiva. Anume ca:
1. cineva a gresit fata de mine,
2. eu l-am "nesemnificativizat",
3. celalalt asteapta iertarea mea si si-o doreste,
4. cand o dau totul revine la normal.
Rareori functioneaza lucrurile asa. Nesemnificatizarea este adesea reciproca iar iertarea nu face decat sa zgarie un zid gros de 3m.
In realitate poate omul care a gresit fata de mine nu isi doreste nicio iertare, nu-l intereseaza.

Apoi cu toate ca am o problema cu uitatul (uit unde mi-am pus cheile, portofelul) am o memorie destul de buna a stangaciilor celorlalti si ale mele. Partea cu uitatul nu prea merge.

Dan

Anonim spunea...

“Nu fii naiv” spun binevoitorii...
De ce "rareori functioneaza lucrurile asa"? Nu se intampla asa din cauza egou-lui nostru (nu pot uita, nu vreau sa uit). Eu cred ca lucrurile sunt cum sunt, ce putem schimba este modul in care le vedem. Daca celalalt nu e interesat de iertarea ta, de reluarea relatiei atunci poate inseamna ca nu merita sa faci efortul sa mai ai relatie semnificativa cu el, pana la urma "totul curge", si relatiile sunt supuse schimbarii. Dar vei sti ca tot ce a tinut de tine ai facut si vei fi mai linistit.

un nume inventat...

Anonim spunea...

Cand se inmultesc comentariile se umple pagina, cand se inmultesc sfaturile creste tensiunea... :)

Scrie alt post. E cazul sa mergem mai departe... - Asta ca sa fiu si eu parte a sfatuitorilor ;)

O zi buna!

cn (ca sa nu fie prea lung :)

Dan Babu spunea...

Salut "un nume inventat"

Simt si eu putina tensiune, dar ne calmam, nu-i bai. Naivitatea este si pozitiva si nu stiu daca "binevoitorii" s-au gandit si la aspectul acesta. In privinta uitatului am (avem) probleme grave cu unele amintiri, nu-i asa? Referitor la tot ce ai scris pana acum - este un inceput bun, dar este doar un inceput.

Sper ca dupa ce ti-am scris ca numele e prea lung si sa il scurtezi sa nu ma nesemnificativizezi.

Dan

Dan Babu spunea...

@cn
structura blogului pe blogspot nu permite o discutie mai buna. As face cateva schimbari dar nu prea se poate.

Oarecum tu ai dreptate, dar pe de parte blogul se numeste "discussionx". E bine sa se inmulteasca ideile, parerile, sa nu fie toti de acord cu toti.
Mersi de sfat.
Cand vine inspiratia scriu - apropos de asta- am in minte un post, pe care tot vreau sa il scriu de 2 luni si ceva... Nu prea cred ca o sa va placa :))

Dan

Anonim spunea...

Nu poti sa impaci pe toata lumea...


Pe de alta parte, am o alta idee de post. Ce-ar fi daca ai face o lista cu 20 de lucruri/momente/motive de fericire/bucucrie pentru tine?

cn

Anonim spunea...

"Sper ca dupa ce ti-am scris ca numele e prea lung si sa il scurtezi sa nu ma nesemnificativizezi."

Hehe, pentru atata lucru? Doar sunt o cititoare veche a ta si in plus mai tin si la tine! Cu oameni ca tine invat si eu sa pot sa iubesc. :)

Flag counter?

free counters

Stat