luni, 29 aprilie 2019

Risen - ce i-ai spune unuia mort, dar viu?

Sunt acas. Ca tot omu. Si putin meditativ, asa ca am bagat filme cu Isus. Vreo 3 filme.
Cel mai vechi fiind cel al lui Franco Zeffirelli 1977.

Isus era blond, cu ochi albastri, in timp ce ceilalti erau nespalati, slinosi, inchisi la culoare si cu barba. Isus nu e chiar frumos, dar e diferit de ceilalti. Filmul e bun.
Multe replici sunt din Biblie si parca dau un aer proaspat unor cuvinte dintr-o carte. Asta mi-a placut. Am vazut ca fariseii erau speriat de Isus, la fel si ucenicii lui. Practic toata lumea nu stia ce e cu un tip care e tamplar si se da Fiul lui Dumnezeu.
Iuda e prezentat interesant - e voia doar ca fariseii sa vorbeasca cu Isus, nu sa il omoare.
M-am regasit in iudei, in farisei, in Nicodim.

Apoi am mai vazut inca un film cu un Isus atractiv. Adica arata bine. Tot blond, tot ochi albastri. Interesanta abordarea aici: Isus nu era prezentat ca un fel de atotstiutor, ci mai degraba parea ca isi da seama pe parcurs ce face. Adica nu stia tot despre oameni, ci deodata primea un fel de descoperire.
De aici am vazut doar secvente asa ca nu am apucat sa ma regasesc :)


Dar apoi am vazut inca unul. RISEN. Asta e profund rau de tot.
Un Tribun roman - un comandant - e insarcinat se sefu lui sa afle daca ucenicii au furat corpul lui Jeshua si au raspandit vesetea ca "a inviat". Si afla.
Jeshua asta are parul negru, o fata blanda, are ochi caprui si e inchis la culoare. Well done.

Ma regasesc si eu in framantarile comandantului roman. In faptul ca nu intelege rational ce e aia credinta si cum un om, un amarat de acolo a murit - iar comandantul a fost de fata si chiar a ajutat - si acum traieste. Dupa 3 zile.

Ma regasesc in ucenicii lui Jeshua: tribunu asta ii tot intreaba: da unde merge Isus, da unde va intalnit cu el. Petru se opreste si ii zice: NU STIU.
Nu stiau mai nici ucencii astia ce facea, ce trebuia sa faca. Erau terifiati, bucurosi, saraci, tristi, vai mama lor :)

Tribunu' ii zice lui Jeshua, dupa ce inviase: "nici nu stiu ce sa te intreb".
Pauza.
Tu ce l-ai intreba pe Jeshua.
Stiu ca nu esti prea credincios, poate deloc, poate anti-religie, dar tipul asta chiar a existat. Unu Jeshua. Sa zicem ca nu stii ca e parintele celei mai mari religii de pe planeta, e doar unu care era mort. L-ai vazut cum moare, iar acum e viu si chill.
Cum reconciliezi logica de programator, coporatist, antreprenor cu chestia asta?
Era mort, mutilat, acum nu mai e. E viu si vorbeste cu tine.
Ce il intrebi?

Jeshua vede ca asta nu e bulversat asa ca il intreaba: Ce iti doresti cel mai mult?
Pauza.
Ce iti doresti cel mai mult?

Si romanul spune, dar nu prea se poate exprima.
Pe la inceputul filmului romanul vorbeste cu seful lui - Pilat si ii zice ce spera. Doar lui ii zice asta.
Si Jeshua reda cuvintele alea.
Iti dai seama - sa vorbesti cu unu Jeshua - mort, da viu  si sa mai stie despre tine tot ce ai spus tu unuia sau altuia in secret.
Doar imagineaza-ti ca e pe bune. Poate e, poate nu.

Am vazut filmu asta in 2016. M-am dus singur la fimul asta.
Si in sala de cinema eram doar eu. La Mall Vitan. Ba baiatule am plans ca un prunc care nu a primit tzatza de la mama lui, doar putin mai imabusit ca sa nu ma auda nimeni :)

Ma gandeam si eu ce l-as intreba, ce i-as spune. L-as vedea ca pe un mentor, ca pe un super antreprenor de la care vrei sa inveti tot ce poti, ca pe un super lider, ca pe un super prieten si nu as putea sa tac.
BAhhh eu sunt prieten cu Jeshua.

Hai Hristos a inviat!


Niciun comentariu:

Flag counter?

free counters

Stat