joi, 11 octombrie 2007

RASPUNSURI - comments

No se pare ca postul cu termodinamica nu prea v-a pasionat ca si pe mine. Ideea era buna, da nu am apucat sa o scriu pe toata... o mai am insa in cap.

Am muncit mult saptamana trecuta. Nu e bine.

Dar revenind la ce au scris diversi oameni...(printre anonimi si Ana si Mali >> see comments la I.D.E.N.T.I.T.Y.)
Pot spune ca mi-a placut ce ati scris. Trebuie sa recunosc ( si sa recunoastem) ca este foarte mult de discutat. De aceea o intrevedere face 2 face e mai potrivita decat comments.

1. Despre identitate. Cred ca identitatea noastra ne defineste - asa cum suntem doar noi, nimeni altcineva. Se bazeaza pe experiente din copilaria primordiala (pana la 3 ani), dupa aia, pe caracterul nostu, pe alti oameni, pe locuri, sunete, mirosuri.. amintitiri si tot felul de alte chestii FINITE. Pe de alta parte daca se bazeaza pe Dumnezeu asta inseamna ca este o identitate comuna cu altii, a caror identitate se bazeaza pe Dumnezeu.

"Dumnezeu" ca semantica comuna pentru discutii- inseamna Dumnezeul prezentat in Biblie. Vreau nu il confundam pe Dumnezeu cu dumnezeul creat de noi si care este cum vrem noi sa fie. Nici nu vreau sa il confundam cu religie sau cu biserica sau mai stiu ce altceva. Dumnezeu este o persoana ( nu om), dar persoana, are un caracter, are vointa.... asa spune Biblia despre El.

2. Pentru Ana : Ana a scris intr-un comentariu la "Identity" ca Dumnezeu nu ar fi distant. Dumnezeu este distant. Dumnezeu este sfant iar noi nu suntem. Asta creeaza o distanta infinita intre El si noi. El nu se schimba niciodata. Sigur, Ana, orcui ii place sa se simta special, cat despre "etern"... despre asta mai putem vorbi. Ce e drept este ca identitatea ta poate fi aceeasi cu a mea. Si pot sa iti zic si cum. Cand ai timp ( si cand am si eu probabil) putem discuta despre asta. Sper ca nu iti e frica.

3. Pentru "studenta de mai sus de mali": Imi place ce ai scris. Ai scris ceva de cultura, de BINE si de credinta. Daca Dumnezeu ar fi relativ cred ca ai avea dreptate in ce ai scris, dar Dumnezeu este absolut. Din nou... nu vreau sa vorbesc nici de cultura, nici de religie.. sau altele. Credinta trebuie sa aiba un obiect. Credinta in credinta nu este credinta, este mai degraba un mix de .... de toate. Dumnezeu cel Atotputernic nu este un mos ca vai de el.... si i se distruge Biblia si El nu poate face nimic.
Imi place ce ai scris la inchieiere: "Inainte de a pleca, mai tin sa va spun un lucru...eu cred in Dumnezeu si cred ca orice fel de credinta in BINE ne face mai buni. Dar in acelasi timp trebuie sa ne folosim rationamentul si sa nu ne lasam manipulati." - Ai vorbit despre BINE si RAU. Hai sa definim binele si raul... nu putem decat daca avem un punct de referinta comun. Daca ne folosim rationamentul nostru extrem de limitat ( mai ales al meu ...) ajungem la concluzia ca eu cred ca BINE = sa impingi o baba pe strada, iar tu zici poate BINE = sa ajuti baba sa treaca strada. Si nu ajungem la un punct comun. Nu prea putem folosi rationamentul sa definim absolutul...

Wai... e asa de mult de spus... nu stiu daca am exprimat ce am vrut sa spun...

Imi cer iertare daca nu am inteles anumite aspecte din ce ati scris voi. Discutiile verbale sunt cele mai bune pana la urma. Noi ne intalnim luni. Adresa mea de mail e mai jos. Daca aveti chef de discutii please feel free to contact me, vorba geto-dacilor.

14 comentarii:

Anonim spunea...

deci cand aud termodinamik, entropie stiu ca toate lucrurile sunt supuse degradarii.Asta e o lege care imi place mult si-l vad pe Domnul asa de inteligent incat darama unora prostiile din cap care le au despre evolutionism.Apropo sunt si acu la mine la facultate mari profi care nu si-au scos din cap ideea cu evolutionismul.Intrebarea este: Daca toate lucrurile sunt supuse degradarii si asta este o lege e naturii, cum poti spune tu ca dintr-un lucru de nik a evoluat in ceva super tare? Deci daca vreodata te-ai gandit ca poti accepta ce tine de logik si stiinta , sa accepti crezand ca dincolo de ea a fost Cineva, super Inteligent, care Domne cat e de ..e nu am cuvinte! Alina C

Anonim spunea...

Nu, Dane, n-am facut referire la bine SI RAU. Doar la bine. Eu sunt de parere ca rationamentul trebuie folosit. Altfel ajungem sa ne luam dupa "spiritul de turma" (foarte proasta alegere de cuvinte in zicala asta...) si de aici manipularea de care vorbeam mai inainte. Dumnezeu e poate Absolut, asa cum spui tu, dar TU de Absolutul acesta stii de la alti oameni, la randul lor imperfecti, si asa mai departe... O sa fii de acord ca mai marii bisericii (nu conteaza care biserica) nu sunt intotdeauna motivati de credinta...o astfel de putere poate avea efecte enorme (cum de altfel a demonstrat istoria). Atata timp cat permitem justificarea unor acte fara discernamant (si se poate ajunge, in cazuri extreme, la crime...in numele religiei? ca in numele lui Dumnezeu sigur nu sunt...) sub pretextul credintei ne lasam manipulati...preluand OPINIA (nu adevarul) unor oameni pe care noi insine i-am asezat "mai sus" ca noi. De aceea pledez pentru rationament. Folosirea rationamentului este o datorie pentru fiecare dintre noi...altfel, riscam sa ne "inselam" chiar pe noi insine.

O seara placuta Dane, si voua tuturor.

Anonim spunea...

ok, ma bag. frica de ce sau de cine? mai degraba curiozitate, ar trebui sa fie cel putin interesant. anytime except luni, marti, vineri si duminica.
ana.

Dan Babu spunea...

Hello.
Scriu acum ca am timp.
Dumnezeu este Absolut.Este singurul absolut care exista. Legile fizicii, sunt doar descoperite de oameni, ele exista si sunt absolute prin cel ce le-a creat. Dumnezeu nu "poate" este sau poate nu este absolut. El este.
De ce nu ne putem increde in rationament: printre multele motive...
1. ratiunea este supusa vointei noastre. Pur si simplu din punct de vedere anatomic partea responsabila pentru sentiment este mult mai puternic dezvoltata decat ratiunea. De aceea iti cumperi hainele care te atrag, nu cele mai functionale...
2. Noi suntem limitati. Inclusiv imaginatia noastra se desfasoara doar in 3 dimensiuni. Nu putem intelege, nu stim... suntem limitati.
3. Despre Dumnezeu stiu din Biblie. Stii... problema cu Bibila este ca multi vorbesc despre ea, poate chiar o au, poate poate au deschis-o odata si au citit 3 randuri si gata... "Am citit Biblia". Despre Dumnezeul adevarat stiu din Bibilie. Nimic din ce sta scris acolo nu este fals. Cum spuneam intr-un comentariu... nu discutam despre Religie sau Biserica, Inchizitie sau altele de genul.
Vezi tu... in PREMODERNISM oamenii credeau in Dumnezeu si cand ziceai "Dumnezeu" ei intelegeau acelasi lucru. Un Teolog/Filosof numit Toma da'Quino a spus la un moment data ca ratiunea noastra nu ar fi fost afectata de caderea in pacat si este "pura".
A urmat MODERNISMUL ( Curente precum iluminism, rationalism, umanism...s.a ar trebui sa fie cunoscute) - o era in care au existat multe inventii ... si o era in care oamenii au crezut in ei insisi, au crezut ca in ei exista un sambure bun... dar....
BANG - primul razboi mondial...si
BANG - al doilea razboi mondial...
Omul NU este bun in miez.

Good morning POSTMODERNISM: adica fiecare crede ce vrea, face tot felul de mixuri ciudate intre religii, curente de gandire.... Totul pare relativ, nimic nu e sigur. Oameni ca John Cage si Jackson Pollock se fac remarcati, oameni ca Dali, van Goh, Albert Camus ... spun ca totul este relativ, nu te mai poti increde in ratiune. De fapt nu te mai poti increde in nimic....

Ce spun de fapt?
Spun ca pentru a afla despre bine si rau, despre absolut sau relativ, pur si simplu ai nevoie de o sursa care vede totul mai de sus decat tine/mine. Avem nevoie sa cunoastem Adevarul, nu adevarul pe care il vrem sau putem sa il stim noi, cu mintea noastra, sentimentul nostru limitat.

Multumesc ca ai citit pana aici...

Dan Babu spunea...

so... foarte bine anonim "ana".
nr de tel al meu il gasesti in josul paginii principale. la fel mailu.

Anonim spunea...

ana e o foarte mica parte din mine, ca si din numele meu de altfel, deci nu sunt anonima, n-am fost niciodata. tu te prefaci ca nu stii, eu ma prefac ca nu stiu ca tu stii deja. ce sa zic...sinceritate maxima.de fapt ai stiut de la inceput sau ai banuit macar, n-as putea spune ca nu te-am ajutat un pic, asa mai indirect(hi5)sa stii sigur.un joc absurd care n-a inceput ca un joc dar care devine si n-as vrea asta. greseala mea, ma retrag, n-are rost...

Dan Babu spunea...

Ana te rog iarta-ma. Se pare ca am dat cu bata in balta. Comentariul meu cu "anonim"ana"" nu a vrut sa fie nicicum.
Nu ma prefac ca stiu/nu stiu sau altele.
I really don't know you. Ai putea fi oricine.... coleg/colega, vecin de pe scara.. oricine. Nu stiu cine ai putea fi.

Deci te rog sa ma ierti daca ce am scris a parut un fel de joc sau alceva.

Anonim spunea...

ai gresit sectiunea, comment-urile pt. iertare erau mai sus cred. ce ciudat, perfect firesc sa te intalnesti cu o necunoscuta dar suspect sa nu-ti recunosti colegul/a, vecinu' de pe scara (sau poate stai intr-un bloc f inalt cu 7 vecini/m2!). anyway, probabil acestia ar da dovada de un minim de inteligenta urcand niste etaje si facand efortul suprem de a bate la usa ta, nu crezi? valabil si pt potentialii colegi/colege(presupunand ca nu lucrezi intr-un labirint).
ana.

Anonim spunea...

Am revenit....cu o sigura intrebare. (filosofica de altfel)... tu DE UNDE STII ca Dumnezeu e Absolut?

Abia astept raspunsul. Seara placuta!

Dan Babu spunea...

Multumesc de intrebare.
De unde stiu ca Dumnezeu este absolut?
Nu stiu daca pot sa dau un rapuns satisfacator sau nu.
Raspunsul care poate parea simplist si naiv ar fi: din Biblie.
Raspunsul care este complex, smart si intelept este: din Biblie.
Cu siguranta daca as vrea sa stiu daca Dumnezeu este sau nu absolut as verea sa vad ce afirma El despre El. (Apoi El despre mine si apoi sa verific daca ce spune despre mine este adevarat) Dar nu il evaluez pe Dumnezeu prin prisma ratiunii mele... este mai complex decat atat.

Dar poate intrebarea ta este: cum stiu ca stiu? Sa ma concentrez pe puterea mea de cunoastere cred ca m-ar duce in deriva, pentru ca sunt extrem de limitat, mai ales mental. Solutia ar fi sa ma concentrez tot pe Dumnezeu ca sa stiu ca stiu ca El este absolut.

Pentru asta cred ca trebuie sa crezi dar si sa cercetezi destul de mult.
Este o intrebare care necesita ceva mai multa argumentatie si as prefera sa o "zic" mai degraba decat sa o "scriu".
Dan

Anonim spunea...

...dar asta ar presupune sa crezi ca tot ceea ce scrie in Biblie este adevar absolut, apoi ar presupune sa crezi ca Biblia este creata de Divin, nu de uman. Aceasta din urma sigur nu e o idee cu care te-ai nascut, ci o "siguranta" care invatata de la alti oameni, pe care, chiar tu, ii numesti ticalosi, imperfecti, supusi vointei, limitati. De ce ai crede ce iti spun ei? Punctul focal al credintei tale sunt, din acest punct de vedere, oamenii. Care ti-au spus sa citesti/asculti Biblia. Ca in ea e adevar. Daca iti spuneau sa asculti Qu'ran-ul, sau Tora, sau Sita...ai fi fost acelasi om? Sau credinta ta depinde strict de oamenii din jurul tau? Pentru fiecare om, credinta adevarata e credinta SA. Dar credinta naste din circumstante, circumstantele depind de aleator si noi revenim la cautarea adevarului. Adevarul si-l definteste fiecare si asta e ok, atata timp cat nu se lasa manipulat/folosit/inselat. In orice caz, folosirea ratiunii, fie ea chiar limitata, pare o optiune mai buna decat ignorarea ei.

Dan Babu spunea...

1. Uite, noi nu discutam pe o baza concreta. Hai sa citim Biblia si pe baza a ceea ce citim sa argumentam apoi. Sa vedem apoi daca un om a scris sau este Dumnezeu insusi. Dar cum nu am citit vorbim din auzite...

2. La varsta asa de mica nici macar nu aveam constiinta morala si nici caracter. Doar m-am nascut. Povestea mea o consider cel putin neplictisitoare si o voi povesti odata... Dumnezeu nu m-a creat cu Biblia in cap dar m-a facut cu o personalitate, cu constiinta morala, cu un gol in mine care urla sa fie umplut si nimic de pe lumea asta nu il poate umple pentru ca doar Dumnezeu este destul de mare pentru asta. Cum sunt eu, faptul ca am ratiune chiar arata spre un Creator. Chiar am refuzat foarte mult timp, cu toate ca am stiut ca El este, sa vad ce vrea de la mine.
Biblia nu e beletristica - este revelatie. Si ca sa intelegi revelatia iti trebuie neaparat Duhul Sfant al lui Dumnezeu.
Desigur ca cineva mi-a recomandat sa citesc si sa studiez. Dar ce am gasit inauntru este atat de complex
si atat de simplu incat te lasa "paf".

3. Daca fiecare si-ar defini adevarul ar fi groaznic.
"Ce este adevarul" - intreaba Pilat pe Isus
Isus zice despre El:" Eu sunt calea, adevarul si viata..."
Adevarul este o persoana, nu un obiect.

Iar in final si 4.
Cu siguranta nu sunt impotriva ratiunii. O folosesc cat de bine pot, chiar daca este limitata. Dar ma incred in Dumnezeu pentru ca adevarul este ca El stie mai bine decat mine.

"Veti cunoaste Adevarul, si adevarul va va face slobozi!"

Dar baza noastra de discutii nu exista. Vorbim pe ce? Vorbim pe daca si parca si ... nu avem ceva concret. Iti recomand sa citesti Evanghelia dupa Ioan cap.1. Atat - si sa vorbim pe baza asta, sau epistola lui Pavel catre Romani...tot cap 1. Poate ai citit pana acum sau poate nu... dar ar fi bine sa avem o baza comuna pentru discutie.

Cu stima

Anonim spunea...

Asa e...aici sunt de acord. Nu avem o baza comuna. Baza ta este Biblia si nici prin gand nu-ti trece sa accepti ca poate altcineva nu are aceeasi baza :) Nu stiu daca ai mai citit si alta carte sfanta, poate spre comparatie... dar acum nu pot decat sa iti dau dreptate. In lipsa unei baze comune sau macar a disponibilitatii unei discutii deschise orice argument pe aceasta tema este inutil. In incheiere as mai vrea sa spun doar atat: eu nu incerc sa te conving de nimic. Eu doar mi-am expus punctul de vedere. Poate ca nu era necesar, poate blogul tau era destinat celor cu care ai o baza comuna. In cazul acesta cred ca trebuie sa imi cer scuze. O seara placuta!

Dan Babu spunea...

Hello again. Eu sper ca abia incepem sa discutam, nu incheiem.

Imi pot imagina ca alti nu au o baza comuna cu mine. De fapt nici eu nu avrem o baza comuna cu mine. Stiu si cum e sa ai o baza si cum e sa nu ai o baza. Si asta nu doar in acest caz specific, dar in general.

Am citit cate ceva... dar nu spre comparatie, ci pentru ca am vrut sa inteleg oamenii din cultura respectiva.

Din nou... sper ca intelegi aceeste discutii, posturi si altele ca o deschidere, nu ca o inchidere. Cu siguranta vreau sa subliniez asta, daca nu a fost destul de clar pana acum.

Din ce mi-ai scris pana acum as cocluziona ca nu ai citit din Biblie pana acum, sau nu ai studiat un pasaj... Dar pana la urma de ce ai face-o?
Eu nu vreau sa te fac sa crezi ca mine. Dumnezeu exista si daca nu credem asta. Cel tarziu cand murim vom stii, dar pentru unii va fi prea tarziu...

So... in cinstea deschiderii noastre spre a gasi o baza comuna pentru discutii si intelegere as recomanda Ioan capitolul 1. :)

Dan

Flag counter?

free counters

Stat