miercuri, 24 februarie 2010

Legea mea - legea ta.

As vrea sa povestesc o intamplare recenta despre cum am incalcat legea si am fost prins, despre ce am simtit atunci cand am fost prins si dupa aia si de ce povestesc chestii din astea pe blog si nu le tin pentru mine.

Anul trecut
Este deja un fel de traditie sa merg in tabara de schi in luna februarie. Anul trecut in luna februarie am luat o amenda de viteza. 2 puncte sau 4 puncte - o nimica toata!







Anul asta
Anul asta ... nu stiu cum sa spun... ca tot pe drum inspre Straja... tot cu aceiasi oameni in masina + unul nou... am luat din nou amenda. Dar nu pentru viteza... oh, cum as fi vrut eu sa iau amenda pentru viteza 2, 4, 6 puncte... nu ar fi contat, dar numai sa imi lase carnetul... :)

Veneam de la Pitesti inspre Rm Valcea iar drumul arata de parca ar fi cautat cineva comori in asfalt. Si cum nu a gasit a mers mai incolo... si tot asa. Exista portiuni de drum... unde nu mai e drum! Nu mai e asfalt!
Dupa cativa km am simtit usor cum imi pierd rabdarea sa merg cu 5 km/h in spatele unui TIR si sa tot aud cum masina troncane prin gropi (cei care sunteti soferi sunt convins ca intelegeti).
Luand voiniceste soarta in propriile mele maini am inceput "Depasiriada" - o serie de depasiri pe portiunile de drum cu asfalt, menite sa ma scape de toti care erau in fata mea si din cauza carora nu vedeam gropile si "dadeam" in ele. Si a functionat.
Numai ca "depasiriada" asta a tinut si dupa ce drumul a inceput sa fie mai bun - drumul bun, masina buna, vreme buna.

Am ajuns in spatele a 2 tiruri si pe unul l-am depasit pe linie intrerupta, regulamentar. In timp ce inca eram in depasire tirul din fata lui a pus frana si m-am gandit "ce sofer dragut... ma lasa sa il depasesc si pe el". Am observat ca eram deja pe linie continua si am vrut sa intru la loc, dar "oferta" a fost prea mare. Vizibilitatea era buna, totul ok.
Dupa curba era parcata o masina de politie iar politistul care m-a oprit nu a fost de parere cu mine ca totul este ok :)

Politistul a fost foarte "profesional" cu mine. S-a purtat frumos, ferm, i-am zis ca stiu pentru ce ma opreste si el mi-a spus ca nu trebuia sa depasesc camionul, apoi mi-a zis ca imi ia carnetul (lucru la care ma cam asteptam), apoi eu i-am zis sa nu mi-l ia ca nu mai pot conduce ( daaa!!!) si ca ce ma fac - cum ajung acasa? El mi-a spus ca nu-i problema ca imi da o hartiuta si mai pot circula si ca nu vrea sa imi strice concediul. Mi-a mai spus ca am facut ceva grav, dar ca imi da amenda minima pentru ca nu era periculos. (cum vine asta grav dar nepericulos?)

Nu am pledat pentru nevinovatia mea pentru ca era clar ca eram vinovat. Am incalcat legea si am meritat pedeapsa. Am stiut asta.


Ce inseamna grav?
In mintea mea era o mare nedumerire: as intelege ca ceva grav inseamna sa mergi cu 100 km/h in zona de 30 km/h - e grav! Dar sa depasesti un camion unde este vizibilitate super, fara riscuri... nu e grav. Nu intelegeam de ce sa imi ia carnetul pentru ceva asa minor.
Mai mult - cand au aflat si altii s-au mirat... cum am putut face asa ceva! Asa o ... crima urata, fapta demna de pedeapsa capitala!
Marele criminal Dan Babu a fost in sfarsit prins!

Totusi eram vinovat. A scris omul procesul verbal si mi l-a dat sa-l semnez. M-a pus sa scriu "recunosc ca am gresit" si am scris. Am recunoscut, nu exista niciun dubiu ca a fost gresit si trebuie sa fiu pedepsit. Apoi mi-a zis "imi place ca esti barbat" - ceea ce m-a flatat pentru 3 secunde, dupa care am revenit la realitatea faptului ca ... voi merge pe jos toata luna martie.
Cu ce o sa car eu florile? Martisoarele? :))
Mi-a parut rau.


DE CE AM INCALCAT LEGEA?
E important sa ne punem aceasta intrebare - de ce prin "razvratirea" naostra incalcam legea. Iata cateva motive pentru care noi (nu doar eu) incalcam legea sau in general o autoritate:

1. Ignoranta
Ignoranta nu inseamna necunostinta. Inseamna ca stim, dar nu ne pasa, stim si totusi nu vrem sa stim. Ignoram avertizarile, nu-i asa, si nu ne pasa care sunt consecintele. Ne facem propriul nostru sistem de valori foarte diferite de lege uneori...

2. Interpretare
Unii zic ca legea e orientativa... si practic linia aia continua in curbe periculoase e orientativa. Poti merge pe unde vrei... dar sa ramai totusi pe sosea... Cumva se aplica doar daca vrem sa se aplice si la noi...

3. Superioritate/ razvratire
Asta cred ca e cea mai periculoasa situatie dar si cel mai des intalnita. Probabil s-a aplicat si la mine. Ne credem peste lege. Cumva legea nu se aplica la noi, ci doar la soferii incepatori. Politistii sunt niste fiinte inferioare carora le este frica sa circule cu mai mult de 10 km/h. Ei nu stiu ce soferi buni suntem noi. Nu... adica ce soferi experti, cu masini de experti suntem noi. Pe cand ei nu stiu ce e aia masina noi suntem una cu masina... nimic nu ne poate surprinde... probabil de aceea sunt asa de multe accidente cu soferi experti.(sper ca vedeti ironia)
Avem un relativism in noi care ne spune - ce e periculos pentru tine nu e periculos si pentru mine.

4. Justificare/ Indreptatire
Daca drumurile sunt proaste am si eu voie sa incalc legea! (suna destul de prostesc, dar recunosc ca m-am gandit si la asta). Ce-i drept- am incalcat legea pe o portiune de drum foarte frumoasa.
La fel ca multi altii m-am autojustificat si eu in relatie cu starea drumurilor.


Concluzie
Da - cu siguranta mi-a parut rau ca am fost prins. Dar apoi m-am gandit ca imi pare si rau ca nu am respectat legea si mi-am creat, atunci pe loc, propriul catalog de fapte "mai putin grave".
Ce e grav sau mai putin grav nu determin eu - ci legea! Am uitat ca legea este absoluta si nu conteaza cine esti, ce masina ai sau de unde vii, legea se aplica la toti.

La fel este si cu autoritatea lui Dumnezeu si supunera fata de aceasta autoritate. Doar ca El stie ce faci toti timpul, nu doar la colt de drum.
Biblia spune ca in proprii lor ochi oamenii se considera drepti. Ce este bine si rau nu determinam noi, in contextul nostru si circumstantele noastre, privite hiper-subiectiv prin ochii nostri, ci Dumnezeu o face. El ar trebui sa fie punctul de referinta cu privire la vietile noastre si nu noi insine

Acolo unde dreptatea noastra intalneste dreptatea lui Dumnezeu noi luam amenda!
Ceea ce face ca un om sa fie dupa "voia lui Dumnezeu" nu este ca nu pacatuieste niciodata, ci ca atunci cand pacatuieste ii pare rau, nu ramane ignorant, sau nepasator, si cauta iertare.

Poate povestea mea de azi este un pic haioasa, dar daca facem o paralela cu vietile noastre - oare cum stam? Cum il privim noi pe Dumnezeu? Sunte mai "experti" decat El?

Dan

20 de comentarii:

Anonim spunea...

Ei,face parte din viata...E frumos ca pieton in luna martie!Nu fii trist, acum poti sa inveti sa zbori...

Soul spunea...

Ce stil ai! Nu stiu cum reusesti sa te exprimi atat de lejer pe blog , in anumite e-mailuri sau in discutii, fara sa te rusinezi cu unele din gandurile tale "slabanoage" sau "diforme", sa treci de la o atitudine la alta si sa faci o analiza dura a sinelui si anumite dezvaluiri personale.
Mie imi lipseste aceasta sinceritate si tare mi-as dori sa am aceasta atitudine.

Chiar inseamna mult condusul masinii pentru tine, nu?O placere, o pasiune?

Anonim spunea...

Legum servi sumus ut liberi esse possimus .

Suntem sclavii legii pentru a putea fi liberi.

Bogdan

Dan Babu spunea...

Salut Soul
Cateodata sunt criticat pentru stilul meu in unele contexte.

Englezii sau australienii fac des glume despre ei insisi si astfel produc amuzament. Romanii rad de altii. Mie se pare ca imi place sa rad si de mine... pentru ca, ce-i drept, am de ce sa ma amuz :))
Cu totii avem ganduri slabe, diforme, exprimari ciudate, dar nu tot timpul le verbalizam si cred ca e bine ca nu suntem toti la fel.

Iar despre condus- da, imi place. Nu e asa de grav ca nu voi conduce o luna. Mai fac si eu miscare....
Dar imi place sa conduc - nu stiu de ce. Cateodata ma plimb cu masina prin oras sau prin afara orasului doar ca sa conduc, fara a merge undeva. Imi place, recunosc. Deci este o placere.
Mi-ar placea sa fiu pilot de raliu, sau ceva similar, sa exporez lumea cu o masina (prin jungla ...)

D

Dan Babu spunea...

Salut Bogdan
Nu sunt sigur ca am inteles ce ai zis, adica ma pot gandi la multe sensuri ale propozitiei tale.
Poate zici mai mult.

D

trandafiruta spunea...

Tot raul spre bine. La cum se circula in Bucuresti, ar trebui sa te bucuri pentru ca nu-ti vei face nervi din cauza altor soferi, care circula dupa propriile legi, a gropilor, din cauza aglomeratiei etc.

Roaga-te ca Domnul sa aduca inaintea ta, oamenii care au nevoie de El, si incearca sa fii atent. Poti fi o unealta in Mana Domnului mergand cu mijlocul de transport, fie ca dai o mana de ajutor si cari un bagaj, fie ca ii spui cuiva o vorba buna...
Mie mi s-a intamplat sa vad un domn plangand in mijlocul de transport. Iti dai seama? Oamenii au devenit atat de indiferenti, incat poti plange fara jena, stiind ca nu se uita nimeni la tine, si ca nu-i pasa nimanui.

Stiu ca vei trece prin altfel de situatii, vei intalni alti oameni... asa ca fii prezent si lasa Duhul lui Dumnezeu sa te calauzeasca!
Astept sa ne impartasesti ceea ce ai experimentat si cum te-a folosit Dumnezeu.

trandafiruta spunea...

Omul acela chiar avea probleme, si nu-si putea stapani lacrimile.
Domnul sa ne ajute sa vedem si nevoile celor care nu se exteriorizeaza!

Dan Babu spunea...

Salut a christian
Asta cu ajutatul la caratul unui bagaj e cam idealist. Nu stiu ce sa zic.

Se pare ca esti marcat de omul cu lacrimi. L-ai intrebat ceva? Stii de ce plangea?
Mi s-a intamplat si mie ceva asemanator pe vremea cu parul lung si am actionat...

Uite aici o intamplare haioasa, dar care nu m-a incapatanat sa nu mai ajut! Un prieten mi-a zis de ea si m-am amuzat de ce am putut scrie :))
http://discussionx.blogspot.com/2007/11/ajutor-sunt-un-ticalos.html

Voi ajuta babutele sa treaca strada, chiar daca ele nu vor! :))

D

trandafiruta spunea...

Intr-adevar lucrurile sunt inversate: ceea ce e normal a devenit "nebun", si altceva l-a inlocuit acum. Aveai motive sa-ti faci acele ganduri.
Chiar ma intrebam cum vezi tu lumea...

Este importanta si reactia celuilalt(uneori te incurajeaza, alteori nu), si tocmai datorita acestei schimbari, oamenii sunt suspiciosi.

Sunt si cazuri cand datorita acestei schimbari individul se dezobisnuieste, se impaca cu ideea incat nu mai simte nevoia si atunci cand cineva vine cu o oferta, il refuza. Si atunci te intrebi daca nu cumva ii violezi intimitatea. Daca doreste sa fie ajutat... daca doreste sa se descarce, sa vorbeasca.

Acel om evita privirea mea, si atunci cand s-a convins ca nu ma uit a deschis o bucata de hartie pe care scria "CITATIE". Si zicea ca trebuie sa se prezinte in calitate de pârât. Un timp nu am stiut ce sa fac... dar apropierea statiei m-a facut sa ma hotarasc si sa-i spun cateva vorbe. Imi amintesc si acum privirea surprinsa(pentru ca i-am vorbit) care a continuat sa ma urmareasca pana ce am coborat.

Este foarte bine ca ajuti batranele. Au nevoie. Eu nu am primit un refuz, pe semne ca erau obosite. Sau daca aveai parul lung... si eu m-as fi gandit bine inainte :))

Dan Babu spunea...

Eram ieri in metrou, prima zi ... groaznic. Rucsacul era greu, imi era cald, erau multi oameni... nu plangea nici unul :)

Am devenit foarte comod.

Anonim spunea...

Si?
La iesirea de sub pamant ai revenit la viata? Ai vazut ceva mai colorat? Macar ceva tinere, daca batranele nu?:))

Anonim spunea...

Si?
La iesirea de sub pamant ai revenit la viata? Ai vazut ceva mai colorat? Macar ceva tinere, daca batranele nu?:))

Dan Babu spunea...

La iesirea de sub pamant rucsacu tot greu era, din cald s-a facut frig, erau cam putini pe strada.

Si da, bine punctat - batranelelede pe strada sau din metrou(daca or fi fost) nu le-am observat absolut deloc ;)
Ma uitam dupa culoare :))

Anonim spunea...

Esti talentat Dan Babu, tare imi esti drag pentru asta!:))

trandafiruta spunea...

Nu putem face noi ceva de la noi, ci Domnul ne pune pe inima. Important e sa fim la dispozitia Lui.
"Inca nu a vazut omenirea ce poate face Dumnezeu printr-un om pus la dipozitia Lui!"

Apreciez ca te arati asa cum esti, cu calitatile pe care Dumnezeu le-a pus in tine si lucrurile rele.

Fii smerit si bucuros!

Anonim spunea...

"Anul asta ... nu stiu cum sa spun... ca tot pe drum inspre Straja... tot cu aceiasi oameni in masina + unul nou... am luat din nou amenda. Dar nu pentru viteza... oh, cum as fi vrut eu sa iau amenda pentru viteza 2, 4, 6 puncte... nu ar fi contat, dar numai sa imi lase carnetul... :)"

Acest fapt mi-a dus aminte de o autobiografie in cinci capitole scurte, numita "ISPITA"

cap I
Ma plimb pe strada
In mijlocul trotuarului este o groapa adanca.
Cad in ea.
Sunt pierdut... sunt neputincios.
Nu e greseala mea
Imi va trebui mult ca sa pot iesi din ea.

cap II
Ma plimb pe aceeasi strada.
In mijlocul trotuarului este o groapa adanca.
Ma fac ca nu o vad.
Cad in ea din nou.
Nu-mi vine sa cred ca ma aflu iarasi in acelasi loc, dar nu e vina mea.
Imi va trebui inca mult timp sa ies afara.

cap III
Ma plimb pe aceeasi strada.
In mijlocul trotuarului este o groapa adanca.
O vad ca este acolo.
Cu toate astea cad in ea... este un obicei deja.
Ochii imi sunt deschisi.
Stiu unde ma aflu.
Este greseala mea.
Ies afara imediat.

cap IV
Ma plimb pe aceeasi strada.
In mijlocul trotuarului este o groapa adanca.
O ocolesc.

Cap V
Ma plim pe alta strada.

Have a nice walk, taking care :)

O crestina.

Dan Babu spunea...

@ a christian
Multumesc de incurajare. Asa sa fie.
Mie mi se intampla in fiecare zi lucruri ciudata uneori, dar nu le pun pe toate pe blog.

Mi-a placut ca ai zis ca lucrurile bune, calitatile vin de la Dumnezeu... cele rele de la noi.

Mult Har.

Dan Babu spunea...

@ o crestina
Wow. E o poezie! Tu ai scris-o?? Mai scrii si altele?
Ziceai ca este o autobiografie... asa ca am motive sa presupun ca este creatia ta.

Foarte frumoasa exprimarea, simplitatea cuvintelor, imaginea mentala creata, totul. Imi vine sa analizez poezia asta... mi se pare ca are tot felul de chestii ascunse... Am observat ca la sfarsit te plimbi pe alta strada. Foarte bine!

Cred ca si datile trecute cand ai postat cate un comentariu mi-a placut foarte mult, si tot "wow" am zis. Ai inspiratie.

D

Anonim spunea...

Dan,
Trebuie sa-ti marturisec ca aceasta nu e poezia mea, e culeasa de mine de printr-o carte citita (obisnuiesc ca atunci cand citesc o carte sa-mi notez ceea ce-mi place). Dar poate fi considerata autobiografia mea... deseori ma gasesc nevoita sa o iau pe o alta strada.

Mai scriu in anumite momente ale vietii, fie cand mi se intampla un anumit lucru si mi se pare interesant, vreau sa il transpun in poezie, fie cand meditez pe o anumita tema si vreau ca sa finalizez meditatia prin ceva palpabil, fie cand e prea multa galagie in mintea mea si incerc sa fac liniste.

1 Samuel 12:21

Fii binecuvantat!

aceeasi o crestina

Dan Babu spunea...

Crestina,
Deci inseamna ca ai deja ceva compus de tine. M-as bucura si cred ca si ceilalti s-ar bucura sa ne impartasesti ceva scris de tine.

Dan

Flag counter?

free counters

Stat