sâmbătă, 15 august 2020

Cat de prost sa fii sa dai un dar ...

 De ceva vreme ma gandesc la cuvantul har. Ce e ala har?
Am si intrebat pe facebook ca sa vad ce spune lumea despre cuvantul asta ciudat. 

1. Unii cred ca este un fel de dar, talent, ceva cu care te nasti. Dragut, ce sa zic. 
2. Altii spun ca este un fel de predilectie catre un job religios - un fel de dar pe care poti sa il folosesti doar daca te faci preot :))  
3. Credinciosii protestanti spun ca este un dar nemeritat, gen:  ce le da Dumnezeu oamenilor cand gresesc. Putin aiurea si prostesc as indrazni sa spun - ca atunci cand cineva greseste fata de tine tu sa ii dai si un cadou pe deasupra. Adica pe bune acum... 

______

Mi-am facut eu propria gandire despre har si a iesit asa (destul de inspirat de nr.3 de mai sus)
1. Dreptate: unu iti greseste cu 100 RON. Conform dreptatii universale trebuie sa iti dea 100 RON. 
Sau daca el o omoare pe maica-ta, tu o sa o omori pe ma-sa. Simplu, eficient, rapid. 
Dreptatea e transanta, autentica, adevarata si lipsita de empatie sau emotii. 

Acum: treaba cu dreptatea e asa - nu e chiar ochi pentru ochi si dinte pentru dinte - acolo exista si putina razbunare si un 30%- 40% ceva mai rau pentru raul pe care mi l-ai facut. Gen: sa te inveti minte. 

2. Mila e cand conform dreptatii ala ti-a gresi cu 100 RON, dar tu nu ii ceri inapoi nimic. 
Sau el o omoara pe mama si tu o cruti pe ma-sa.
Este o indurare, o bunavointa extraordinara. 
Mila nu e ieftina, te costa ceva sa te abtii. 
Si mila e empatica, de inima, personala. 

3. Har e cand ala iti greseste si tu ii mai dai si un cadou. El o omoara pe maica-ta iar tu te duci si il vizitezi in fiecare zi sa vezi cum se mai simte, te oferi sa faci cumparaturi pentru el, sa il ajuti.
El iti greste cu 100 RON si tu ii dai 100 RON (acum ai o paguba de 200 RON). 
Dar de ce? De ce sa faci asa ceva? Pentru ce? 
Poate esti foarte prost - asta este o explicatie - dar si prostii au limita lor, asa ca trebuie sa fie altceva acolo. 

Harul vine din dragoste. 
Ala care a gresit se simte asa de nasol fata de tine. Plange. Il doare ca ti-a gresit, isi cere iertare. 
Iar tie iti pasa de sufletul lui. 
Vezi tu - el a omorat-o pe maica-ta din greseala, era neatent si maica-ta a iesit in fata lui pe bicicleta. Nu e nevoie sa omori si tu pe mama lui. 
Vezi tu - el a facut o incasare gresita - nu a vrut, a gresit. Se simte oribil, plange. 
Cand spui lucrurile asa vezi alta perspectiva, nu? 

Harul e scump
La fel ca mila, iertarea, indurarea - harul este scump. Costa dublu fata de celelalte si oarecum le si include. Harul iti face un cadou cand nu numai ca tu nu meritai un cadou, ci e un cadou scump. 

Harul il dau cui vreau eu
Nu sunt obligat nici la mila, nici la indurare, nici la har. Sunt obligat la dreptate, la justitie, la adevar, la corectitudine. Tot ce e peste e fix pentru ca vreau eu, fata de cine vreau eu , fara absolut nicio obligatie.

E ca si cand eu am o livada. Si caut lucratori cu ziua. 
Merg la ora 6 si iau de pe strada 5 oameni si le dau 100 RON sa lucreze o zi
Mai merg la ora 12 si mai iau 5 oameni si le dau tot 100 RON pana la finalul zilei
Si mai merg pe la 6 seara si mai iau 5 si le dau tot 100 RON pana la finalul zilei. 
Si e ca si cand vin primii la mine si vor sa la dau mai mult. Si imi spun ca sunt un om rau. 
Iar eu le zic: fratii mei - nu ne-am tocmit pe 100 RON, nu va dau ce v-am promis? Unde e rautatea? 
Sau poate imi spui tu mie ce sa fac cu ce e al meu? 
Nu cumva ochiul tau e rau pentru ca eu sunt bun? 
Get it? 


Doar cei smeriti vor primi har
True story!
O omara unu pe maica-ta, din greseala. Si vine la tine sa iti zica: da ma, da era batrana si in plus era si beata. Aia e, shit happens.
Sau sa iti zica o chestie si mai naspa, cica in loc de cerere de iertare: "imi pare rau ca te-ai suparat", sau "imi pare rau daca te-am suparat". Adica e o non-asumare, o non-cerere de iertare, omul iti arata ca nu doar ca nu ii pasa de tine, ba mai mult nici nu ii pasa de greseala lui. 

Pai merita asta un cadou de 100 RON?
Pai merita asta ceva?
Nu - asta nu e pe lista - pentru ca in primul rand nu va intelege ce faci, in al doilea rand o sa te ia drept prost. Si fix fix fix asta esti tu daca dai har in stanga si in dreapta ca un bou. 

O cerere de iertare vine din smerenie. Da - esti inferior, iar deasupra ta sta cineva mai puternic, care acorda sau nu acorda iertarea.  Nu ai cum sa iti ceri iertare de o pozitie de putere, cu mandrie. (Doar daca e fake: "imi pare rau ca te-ai suparat")

Cand esti smerit iti dai seama ce ai facut, fapta ta te rupe in doua.
Vrei sa iti ceri iertare, sa remediezi.
Te doare inima pentru greseala ta, pentru inima celuilalt.
Ii ceri mila/ iertare/ indurare.
Nu pentru ca trebuie, ci pentru ca il iubesti si tu pe omul acela, tii la el. 

Ei- unul din asta smerit - asta e un potential candidat pe lista de "har". 

E funny, stiu. 
Si suna si aiurea oarecum. 
Si mai e si greu de pus in practica, stiu si asta. 

Dar odata ce primesti asa ceva viata ta nu mai e la fel. 
Odata ce dai asa ceva viata ta nu mai e la fel. 


Politica mea de har
Dau cui vreau eu, cui cred eu ca merita, dau cat vreau eu si cand vreau eu. 
Cine crede ca merita de fapt nu merita. 
Daca te crezi indreptatit, mai si ceri, te super daca nu primesti SAU daca iti vine proasta idee sa ma insulti ca m-am suparat pe tine pentru ca ai gresit - in cazul asta vei primi dreptate romaneasca. 
(din pacate sunt si eu un taranoi si aplic dreptatea aia cu 40% in plus)

Fiind om credincios (cu multiple defecte imputite) zic ca am invatat despre har de la Dumnezeu. Iar daca nici Asta nu stie ... apoi nu stiu cine stie. 

Acum- teoretic aici as încheia. Dar asta e teorie oarecum. 

E greu de tot sa dai har din ala care te costa. Trebe sa ai de unde da în primul rand, nu e chiar natural. Și da, te costa ceva în plus fata de iertare (și aia e grea). 

Bucata practica

Recent am acordat har. Prima parte a fost ușoară oarecum, ca am simțit cu omul care mi-a greșit. 

Dar a doua parte a fost grea. Trebuia sa fsc un dar, trebuia sa dau de la mine sa acopăr un gol care mi-a fost golit tot mie. 

Am plâns singur în casa, dar nu știu de ce. Poate eram emoționat, nu îmi amintesc sa mai fi facut asa ceva vreodată. 

Ma bucuram ca pot face asta, ma bucuram pentru omul care urma sa primească. Și cred ca ma durea ca eu nu am primit ceva similar. Am plâns și mai tare. Pe bune - e emoționant rău de tot! 

(Daca am primit har și totuși nu îmi dau seama inseamna ca sunt un mare bou!) 

Hai noapte buna/ ziua buna/ buna dimineata. 
Lasa bullshit-ul si baga si tu ceva har in viata ta. 

Un comentariu:

Unknown spunea...

True! cata nevoie au oamenii de har! cata nevoie avem noi de har! sa invatam noi sa primim har de la Dzeu, ca sa avem de unde da har altora.

Flag counter?

free counters

Stat